
Ja, jeg er stolt!
Ikke fordi jeg dreper dyr, og ikke fordi jeg stadig mestrer kunsten å snike seg innpå viltet på dets hjemmebane, og dyrets premisser..
Men fordi vi jegere bidrar til at hjortestammen ikke blir for stor og skral. Utviklinga kan du flølge i Hjorteviltregisteret
Trafikken er en stor trussel i områder hvor viltstammene er tette og trenger målretta avskyting. Ifølge SSB er trafikkdøden det som tar flest hjortevilt utenom jakta.
Et år uten jakt ville betydd sultedøden for flere tusen hjortevilt
Velmenende fjols i NOAH er til stadighet ute med usanne sure oppstøt og desperat gjørmekasting mot oss jegere.
De som har lest et innlegg fra NOAH ser sikkert at den vanlige NOAH sympatisør er en forvilla ungdom som egentlig bare mener det godt.
Hva kan vi gjøre for disse ungdommene? jeg mener at vi bør gripe dette på et tidligere tidspunkt, f.eks grunnskolen.
Skolefaget Jakt, Fiske og Friluftsliv bør innføres, og elvene kan dermed lære seg sammenhengen i naturen, lære hvordan kjøtt og fisk blir behandla fra råvare til ferdig produkt.
Da blir ekstreme dyrevernere stående som de fjolsene de er, og argumentene om at flue og snegle er like mye verdt som oss blir på nytt latterligjort.
Ja, det er faktisk "dyrevernere" der ute som mener at du og din familie ikke er mer verdt enn et kull lodne søte kattunger, disse folkene er slike som i en tvungen situasjon ville hjulpet en frisk kattunge istedenfor et sykt menneskebarn.
Ja, jeg er stolt over at jeg bidrar positivt i naturen, der vi tar ut de riktige dyrene og gjør de om til et festmåltid.
Det er viktig å ta ut litt av alt, og heller rette avskytinga i den retningen man ønsker, f.eks hvis man vil redusere bestanden, da MÅ man ta ut produksjonsdyr! Eldre hodyr er da gruppen man må basere uttaket på.
En god bestand er resultatet av riktig avskytning, og noen greie regler er at man skyter MINST 20% kalv, og at man ikke skyter mer hanndyr enn hodyr.
Dette burde vært obligatorisk i natur & miljø-timene!
Kristian
Dette innlegget ble trykket i VG-HELG 28.10.06

![[På Hjortefot] Bortenfor Speilet™](http://hjortefot.vgb.no/files/2009/05/cropped-heads.jpg)









47 kommentarer In " Stolt over å være jeger! "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
oktober 17th 2006 at 4:59 pm
Jeg takker for at det er mange av jegerstanden…
Blå rose til deg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 6:00 pm
Takk
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 6:05 pm
Hei.
Uttaket er vel avhengig av antallet dyr det aktuelle stedet, det er ikkke alle steder det er så mye dyr som der du jakter.
Ellers et flott innlegg, og unger skulle vært mer ute både på jakt og på fiske, for det er sundt, flott og riktig oppdragelse til praktisk naturvern. For det er jo faktisk det det er.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 6:09 pm
#3
hei,
takk for mange positive tilbakemeldinger.
Ja uttaket bestemmes av hvor mye dyr det er i området.
Hvis det er lite dyr i et område, da sparer man produksjonsdyr.
Det er skummelt at mange ikke vet forskjell på gran og furu-
Ut i naturen, det ahr ingen vondt av
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 6:19 pm
Du har rett i én ting, og det er at mange av dyrevernerne er litt for unge til å skjønne alle aspekter ved jakt, og også alle aspekter ved hva de misliker. Men det er jo noe de misliker, og dette må de få gi uttrykk for…
Selv er jeg dyrevenn, men ikke vegetarianer. Jeg spiser gjerne kjøtt og aksepterer fullt ut denne siden ved min natur. Likevel kunne jeg aldri ha drept et dyr med vilje, men forstår godt behovet for å stabilisere bestanden av flere av disse dyrene. Spesielt ettersom vi jo har fjernet de fleste rovdyrene fra norske skoger…
Men noe jeg IKKE liker, er måten du poserer på bilder med døde dyr foran deg, og måten disse dyrene blir vist fram som troféer. Du bør ha respekt for dem, nok til å ta vare på kadaveret på en ordentlig måte og gjemme det unna. Det er utrolig respektløst å presentere deg selv som en dyktig jeger når du har alt av moderne kunnskap og teknologi på din side. Det er ingen prestasjon å drepe en hjort eller elg i dag… Stolthet over å ha drept et dyr er litt usmakelig.
Og husk at det er dyrene som lever i dagens verden på VÅRE premisser. Vi har tatt fra dem alle muligheter for å ha sin egen verden hvor de kan leve i fred… Dessverre.
Jeg ser altså ingenting galt i din hobby og hvorfor du bedriver den, men du må ikke glemme at dyrene er like mye verdt som oss. Jegere burde lære seg å behandle dem deretter. Og kanskje hadde dere med det samme vunnet mer forståelse blant de mer ekstreme dyrevennene…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 6:28 pm
Jeg har stor respekt for det å være jeger! Da jeg tok jegerprøven og lærte en del av dem forskjellige måter å drive jakt på. Dette er ikke noe en kan lese seg til det krevs utrolige evner og kunskap om jakt.
Ikke minst det med sikkerhet, når å hvor kan en avfyre et skudd!
Kristian du utøver en beundringsverdig jobb med å være jeger!
Det har blitt drevet med jakt i alle år og vi er inne i ei tid som heter matauke……

Stå på!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 7:37 pm
#5
sitat:
“Det er ingen prestasjon å drepe en hjort eller elg i dag”
På hvilken bakgrunn sier du dette? Du har tydeligvis aldri sett hva smygjakt dreier seg om- Mye klatring og taktikk for å komme i posisjon uten å bli avslørt av det hjorteviltet som er vanskeligst å komme seg innpå uten å bli avslørt.
sitat
“Det er utrolig respektløst å presentere deg selv som en dyktig jeger når du har alt av moderne kunnskap og teknologi på din side.”
Ja, jeg har vanntette klær, og en heimevernsmauser fra 1941, er det det du kaller moderne teknologi?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 7:51 pm
#7
Men du har jo all verdens kunnskap om situasjonen på din side. Har du ikke tatt jegerprøve da? Du har jo forberedt deg grundig. Og akkurat det er jo ingen prestasjon i en opplyst verden… Og ja, ethvert skytevåpen er moderne teknologi. Hadde du jaktet på hjortens premisser hadde du jo løpt naken der ute og prøvd å drepe den med hendene
Men glem ikke det jeg prøvde å si. Fortsett å jakte, for det er viktig. Men gjør det med respekt – både for dyret, og for hensikten. Og dermed er vi faktisk på samme side…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 7:56 pm
Dyredreper…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 8:00 pm
#8
ja, vi er på samme side.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 8:00 pm
Det er mye bedre med slik kontrollert jakt som du driver med, en jakt som faktisk er nødvendig, enn sånn fiskeprogram-stil hvor de fanger fisk og holdern oppe på land i et minutt eller tre og hopper og danser av glede før de kastern uti igjen..
Fanger man et dyr tar man livet av det. Punktum! Og denkbat, jeg er helt sikker på at herr Kristian har full respekt for dyra. Ellers hadde han ikke skrevet dette innlegget..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 8:08 pm
#9
Fjols
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 8:09 pm
#11
Takk
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 8:13 pm
Stakkars fine hjorten
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 8:13 pm
Tsk tsk tsk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 8:15 pm
#14
Hva er så stakkars med hjorten? Tror du at den har det vondt?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 8:21 pm
Hjort tar jeg vanligvis med bil. Forbasket drittdyr.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 8:22 pm
Å møte selve kronhjorten, eller kapitalhjorten, er jo for alle jegere noe de drømmer om om natta slik du beskrev i et innlegg.
Å lære seg tegn og tolke tegn og spor etter dyr, hvor nære de er, og hvordan lokke dem, er kunnskap og erfaring det tar år og lære/tilegne seg. Smygjakt krever mye av en jeger, han overlister og lurer dyret. Å lure et slikt vart og stolt dyr som kapitalhjorter er, gir respekt hos andre, det forteller at jegeren er stor.
Å ha skuddhold, vurdere og la være å skyte, er å ha respekt, er å føle ærbødighet for dyret, og mange jegere har det.
Men, mye av dette, tror jeg må oppleves for å forstå.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 8:25 pm
#17
du er vel en sånn som stikker av uten å kontakte viltnemda? Det skejr flere ganger i uka her hvor jeg bor.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2006 at 8:29 pm
#18
Kunne ikke sagt det bedre. For hver hjort jeg feller så lar jeg sikkert 20-30 gå, på grunn av avstand, dyret står ikke med hele bredsida til, eller det er kvister i kulebanen, er faktorer som spiller inn. Hodyr som kan ha kalv i nærheten får også gå.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2006 at 10:37 am
Når man leser enkelte jegerkommentarer får man inntrykk av at jakten er et hellig rituale. Hva med å sette seg inn i den andre partens opplevelser? Man hever seg over dyrene og fremstiller det som at man gjør dem en tjeneste når man dreper dem. Ville man selv ofre livet for å gi bedre plass til andre mennesker på en overfylt klode?
Hvis det er sant at jegerne er så opptatt av de ville dyrenes beste, hvorfor tar dere da ikke opp problemet med påkjørsler av hjortedyr? Tenk hva som kunne vært utrettet på dette området om Jeger- og fiskerforeningene frontet en kampanje for å sikre dyrene mot trafikkdøden. I stedet bruker dere påkjørslene som enda et argument for å drepe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2006 at 8:51 pm
Jeg er enig at jakt er noe som må gjøres, både for å holde bestanden ved like…. og det er god mat! Mener også at du igjennom alle innleggene dine med og uten posering av dyr, har vist og skrevet om dyrene med respekt.
Men……… det bør også vises respekt for dyreforkjemperne. De gjør en fabelaktig jobb for å bedre livet til 1000-vis av dyr som blir behandlet dårlig. Eneste de må huske er at det er forskjell på å barbere seg og kappe av seg hodet.
Med full respekt for begge sider
perzmo
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2006 at 9:10 pm
Kanskje det skulle blitt lov å jakte på dyrevernere? De begynner snart å bli fo rmange av de rundt om kring, litt redusering i bestanden hadde vært greit. Da hadde det vært enklere å holde kontrollen over de.
For mange dyrevernere som er vegetarianere vil snart ihjelsulte når de har gresset over det som er av frukt og grønt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2006 at 9:58 pm
utrolig enig i #5
Synes slike bilder er helt latterlige(blandt annet)
Men enig i det positive også
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 19th 2006 at 9:02 am
“Hvis det er sant at jegerne er så opptatt av de ville dyrenes beste, hvorfor tar dere da ikke opp problemet med påkjørsler av hjortedyr?”
Hvem tror du kan bli oppringt, for å bli bedt om å avlive påkjørte dyr da? Jegere som står i jegerregisteret.
Og vi har plikt om å melde fra og avlive alvorlig skadede dyr.
Og selfølgelig tar du bilde av deg selv og viltet du nettopp har skutt. i høstferien satt jeg og en annen 3 dager i regn og kjedet oss, så ikke et dyr, men så kom endelig en flott ku, drevet hadde fulgt den en stund så de visste at den var uten kalv. Den stod på et fint åpent terreng en stund, og gikk veldig rolig, vi satt helt rolig inntill kameraten min avfyrte skuddet. Vi fant ho i skogkanten, stein død. Et perfekt skudd, og ei fin ku.
Tror dere ikke det var en “fin” opplevelse, blir kanskje litt feil framstilt for dere, men dere forstår det ikke før dere sitter der selv.
Det er ikke alle som får muligheten til å felle et dyr, og når du endelig får felt et dyr, er det en morsom opplevelse, ikke nødvendigvis fordi dyret er dødt, men det er selve helhets opplevelsen.
Og moderne verktøy mot jakt, jakte på dyrenes egne premisser?
Vel på en måte gjør vi vel det? Tross alt, det er jo vi som har oppfunnet våpen selv, er det ikke? Om hjorten/elgen hadde lagd et eller annet supersonic våpen som utrydda alle mennesker i mils omkrets, så hadde det vel fremdeles vært på deres premisser.
Nei, det vil alltid være slik som dette her, folk uttaler seg om ting de ikke vet alt for mye om, og den uendelige diskusjonen mellom jeger og dyreverner
Jeg var på jegerens side, helt fra jeg var liten, og jeg er ikke vokst opp i en familie som jakter, det er noe jeg har valgt selv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 19th 2006 at 8:40 pm
Grunnlaget for jakten i Norge er at ulike viltinnstanser har vurdert omfanget av dyr i Norge, valgt ut ulike arter som det er mulig å jakte på, og deretter gitt en jakttidsramme og utdelt kvoter.
Har ikke noe imot at man er motstander av jakt, eller det å ta livet av dyr generelt. Men det som er skremmende er at det kan virke som om mange av disse “dyrevernerne” tror at jegerne sitter hjemme, for så å plutselig få det for seg at de skal ut og “dælje” ned et vilt for moro skyld..
Enig med dere over som mener at Jakt, Fiske og Friluftsliv kunne vært en del av skolegangen. Om ikke jakt/fiske, men ser det som et minimum at friluftliv er en del av skolen. Vi nordmenn ser jo på oss selv som et “ut på tur-folk”, men faktum er vel at det nesten tilhører fåtallet å ha et forhold til natur og friluftsliv som strekker seg lenger enn til noen kilometer på ski i oppkjørt løype hver påske!
Husk: “I bålrøyken er vi alle like!”
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2006 at 11:30 am
Vil bare gjøre oppmerksom på at Kristian i innlegg #25 ikke er undertegnede.
Jeg som trodde at jeg var aleine om navnet mitt…huh
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 28th 2006 at 11:33 am
På trykk i dagens VG Helg magasin
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 1st 2006 at 4:14 pm
Ikke vits å være stolt over å ha felt en hjort , dyredreper kanskje jeg skal drepe deg..det er vel ikke gøy ….HÆ?? tenk over det
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 4th 2006 at 6:00 pm
#29
Den kommentaren kan komme til å koste deg i form av bøter , politiet gav inntrykk av at de tar drapstrusler på internett alvorlig. Og husk at det er noe som heter IP-adresse, den kan spores av lovens lange arm, og det kommer de til å gjøre.
Du kan forøvrig lese litt av teksten før du kommenterer, allerede i første setning! så ser du hvor dumt det er å forhåndsdømme og komme med drapstrusler.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 5th 2006 at 2:43 pm
Hola Kristian.
Dersom du har tid til det, ville jeg vært glad for om du som vanlig jeger kunne lest ett av innleggene mine som handlet om en slags jakt, og lagt igjen en kommentar om dette sett i fra en jegers ståsted.
Innlegget heter “Gjøker med gevær” og jeg kan med en gang si at dette ikke handler om den type jakt du driver med. Jeg er ikke total jaktmotstander, men motstander av dyreplageri.
Sorry maset, men du gjør jo som du vil med svaringen.
Hasta la vista.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 5th 2006 at 2:49 pm
Full støtte, Kristian. Jakt er å forvalte både natur og kultur. Jeg er også stolt over å være jeger! Men å være jeger innebærer et enormt ansvar – når vi da er så heldige å få høste av naturen, må vi også ta på oss det ansvar for å beskytte den mot overforbruk av disse ressursene. Det ansvaret tar jeg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 5th 2006 at 9:09 pm
#31, jeg har vært innom og lagt igjen kommentar.
#32 Vi har et ansvar ja, et ikke så lite heller. Hjortebestanden har økt jevnt og trutt siden 1980, og vi har satt avskytningsrekord hvert år siden midten av 90 tallet.
Kristian
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 6th 2006 at 2:25 pm
Takk.
Flott du tok deg tid til å kommentere. Jeg fikk det svaret jeg hadde forventet. Håper du fortsetter med hjortejakten din så lenge du liker dette.
Jeg er enig i at bestanden må reguleres. De fleste med litt innsikt i naturvern ser dette.
Hasta la vista.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 27th 2007 at 5:00 am
Først vil jeg bare si at det er morsomt å lese innleggene og se hvor forskjellig meninger vi har om dette temaet. Jeg tror at Gud har skapt dyrene for at vi mennesker skal forvalte dem på en fornuftig måte. Selvsagt trenger vi jo egentlig ikke å jakte på hjorten for matauken sin del, men det er jaktinnstinktet vi mennesker er født med som får oss til å ofre nattesøvnen gang etter gang for å overliste en hjort.
Er selv ivrig hjortejeger og har kan se tilbake på flertallige minnerike opplevelser. Og da snakker jeg ikke bare om det å felle dyret, men hele pakka. Og til dere som er negativ til dette: Helt fra jeg var liten har jeg alltid vert glad i dyr, og er det fremdeles, og det er jeg sikker på at også Kristian og de andre jegerne er. Det er jo også derfor vi søker skogen, nemlig for å oppleve hvor fantastisk dette dyret egentlig er. Ubevist lærer vi å ha respekt for dyret. Vi ønsker å se hvordan han oppfører seg, hvordan han tenker osv.. Bare å få en slik opplevelse er ofte nok for en jeger.
Er utrolig enig i at barn/ungdom burde få obligatorisk undervisning om skogens skatter. Da mener jeg viltartene,forskjellen på ei furu og ei gran osv… Kunnskap om dette vil gjøre ungdommen mer bevist på hvor viktig det er å ta vare på og forvalte naturen på en riktig måte, for videre å lære dette bort til neste generasjon.
Øystein
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 27th 2007 at 2:04 pm
Hei Øystein
Takker for et reflektert og fornuftig bidrag i debatten.
mvh
Kristian
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 8th 2007 at 10:57 am
ja, det var bra!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2007 at 2:04 pm
Eg er også stolt over jakta
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2007 at 2:21 pm
Det har du all grunn til også…å være jeger mener jeg.
Selv ville jeg ikke klart det. Men har heldigvis familiemedlemmer som feller hjorter så jeg får meg hjortekjøtt
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 20th 2007 at 10:26 pm
Vi er mange
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 11th 2007 at 8:05 pm
E skulle likt å se en “ikke jeger” kneke seg ut i snø te godt over magen en hard vinter med sag i den ene hånda en sekk epler i den andre å ryggsekken full a slikkestener for å hjelpe dyra vi respekterer vel så mye som hvilken som helst dyreverner. Eller ta sjnsen på å åle seg ut på alt for tynn is for å hjelpe ett dyr som har gått gjennom. men å ringe viltnemda å informere oss jegere at nå må vi hjelpe disse dyrene hadde nok disse menneskene kart om de hadde orka å gå ut i snøen å hjelpe dyrene. En gang var homo sarpiens avhengig av å ha jegere rundt seg. hva vil skje om dette skulle skje igjen?E kan lage dyregraver og feller.. Men vil påstå min tikka er mye mer human. uten jakt ingen mennesker.Nei mitt intrykk av jegere er uten tvil at vi er gladere i dyra og respekterer dem mye mer enn noen dyrevernorganisasjon. ja til vlv og bjørn i bærum og økende friluftsinteresse i fremtiden.. rådyrjakta varer heldigvis til 23/12
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 11th 2007 at 8:56 pm
Godt med kjøtt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 11th 2007 at 8:58 pm
hola!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 11th 2007 at 9:07 pm
du har så rett, så rett.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2008 at 6:13 pm
…skyter du fugl også?
Gjertrudsfuglen hilser og flyr videre…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2008 at 12:36 pm
Fugl er sjelden kost hos meg, du er ganske trygg.
Hilser tilbake!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 30th 2008 at 1:52 am
Øk heller opp rovdyrene her i landet. Da slipper vi å jakte på dyr, og lar heller naturen gå sin gang. Det er jo det den SKAL gjøre. Med mindre det finnes et faktisk BEHOV for jakt i samfunnet, slik som hos indianerne i Amazonas, er det unødvendig med jakt. Det blir som fisking, man dreper for moro skyld.
LEVE ULVEN. NED MED MORO-JAKTA.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende